torsdag 28 december 2006

Mellandag


Det känns väl som man borde skriva lite så inte bloggen dör. Det är mellandagar nu. Himlen ligger grå över södra Sverige. Julklappsskörden består av ett par böcker och lite luktagott och ett par mjuka paket. Ganska standard alltså. Inget fel med det alltså. Igår var jag flott och bjöd mor på restaurang. Det var ett riktigt gott sydafrikanskt rödvin till våra köttbitar. Namnet undslipper mig, men den som har vägarna förbi Restaurang Möllan inom det närmaste kan ju läsa överst på whiteboarden med vinerna så kanske namnet poppar upp här.

3 kommentarer:

Kuffen sa...

Möllan verkar trevligt. Var det inte där vi var? Eller finns det flera?

Syd får en Kufflös nyår även denna gång. Men skam den som ger sig. Nästa år kanske?
God fortsättning, gott slut, gott nytt.

Per sa...

En Kufflös - låter som en kvinnlig version av Kuffen.

Albert - har du sett serien om Snapphanar. Och dokun igår? Dokun var bättre än serien. Frågor väcktes i mitt stilla sinne:

Är man fortfarande sur på svenskarna i Skåne?
Är man forfarande i första hand skåningar och svenskar blott i andra hand?

Alberts Prosaiska sa...

Ja, där är ju lite begreppsförvirring möjligen. Möllan är ju populärnamnet på hela området runt Möllevångstorget. Sen finns ju Restaurang Möllan i området. Men det är väl mycket möjligt att vi inmundigade något på sagda ställe, Kuffen.

Hellre brödlös än kufflös eller vad det heter...med tanke på nyår menar jag.

Spökis: Serien om snapphanarna var det mest uschliga bygdespel jag sett som kostat 30 miljoner...huga. Dokumentären såg jag med lite mer behållning även om där med förlov sagt förekom en och annan kuf där också...i alla fall, i slutet av dokumentären framgick ju att danskarna tappade sitt stöd bland befolkningen under senare delen av 1600-talet. Och på den vägen är det, skulle jag tro. Men jag är ju inte ursprungsskåning, så vad vet jag...