tisdag 25 september 2007

Färlöv


Tvillingtorn. Lite speciellt, ju.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ska vara Sköonö till det.
Öh, är det BARA jag som besöker och kommenterar dig?
Du får ta och skriva nåt kontroversiellt, eller nån smaskig detalj ur ditt innersta, så kanske fler får tummen ur sina rôvhôl.

Alberts Prosaiska sa...

Jag får en och annan kommentar utanför bloggen också, men visst är det roligt om folk skriver här.

Palindroner sa...

Himmavi.

Anonym sa...

Kyrka kyrka kyrka!

Anonym sa...

Här var jag med om mitt livs första begravning. Min mormor dog 1979. Där ligger ju f.ö. största delen av min släkt. Jag är fruktansvärt dålig på att lägga en blomma där då och då. Nu kan jag skylla på avståndet...Höör-Färlöv förvisso.
Kyrkan ska vara ganska gammal om jag minns rätt.

Hälsningar
Janne

Alberts Prosaiska sa...

Färlövs kyrka ligger i Färlövs församling, det är en
mäktig gråstenskyrka med höga romerska tvillingtorn.
Den är från 1100-talet troligen en trä kyrka och har
korsarmar från 1776 och 1882.
Enligt runstenen vid Norra Åsum kyrka var Esbiorn Muli
kyrkans byggmästare, denne man skulle då även varit
Färlövsmästaren.
På västra sidan är dom två tvillingtornen som har
kopplade ljudgluggar.
Det finns en märklig dopfunt från 1840.
Kyrkan är också utsmyckad med en mängd olika
träsniderier och oljemålningar på väv.
Färlövs kyrka är en absidkyrka med det menas att den
har en halvcirkel form där altaret en gång har varit
beläget.
Kyrkans äldsta silverkalk finns nu i Växjö domkyrka.
Den gjordes av smeden i Vä 1609.
Den 6 Februari 1612 rövades den bort av svenskarna, det
var samtidigt som Färlövs by brändes och kyrkan
plundrades.

Anonym sa...

Jag gissar att du kopierade det stycket, ty det fanns prov på särskrivningar och stavningen dom istället för de/dem - och sånt ägnar ju inte du dig åt!

För övrigt körde jag förbi Peppareds Torg idag.

Alberts Prosaiska sa...

Nej, särskrivningar och sånt skit försöker jag undvika. Jag snodde stycket från någon skolelev som hade skrivit nåt arbete om Färlövs kyrka. Han hade inga källhänvisningar så då gav inte jag några heller :-)